dimecres, 30 de setembre del 2015

Dolç de bresquilla


En la comarca del Comtat es produeixen els millors bresquilles de secà que pugueu degustar. Especialment conegudes són les que es cultiven en el meu poble: Gorga.


En els records de joventut romanen els atrafegats estius al poble amb les caixes de fruita pertot arreu. La bresquilla era la reina de la temporada i tota l'activitat quotidiana discorria al seu voltant.

Des de principi de juliol fins a principi de setembre, la casa dels meus pares s'impregnava d'olor a bresquilles acabades de collir. Les bresquilles de secà desprenen una aroma inconfusible.

Les millors bresquilles són les de agost i setembre, especialment la varietat denominada "Andresitos" una bresquilla mitjana, olorosa, de sabor dolç i carn dura i sucosa. Una delícia. 

Els fruits mes xicotets o amb algun defecte en la seua forma, s'utilitzen per a fer dolç de bresquilla o bresquilla en almívar i així poder seguir gaudint-les durant el llarg hivern.

Per a conservar la textura de la seua carn, la bresquilla no ha de triturar-se, i és aconsellable elaborar el seu dolç tallant la seua carn en xicotets trossos.

Aquesta és la recepta del dolç de bresquilla que sempre ha fet la meua àvia i la meua mare. Espere que us agrade.
                                                *******************

En la comarca de "el Comtat" se producen los mejores melocotones de secano que podáis degustar. Especialmente conocidos son los que se producen en mi pueblo: Gorga.

En mis recuerdos de juventud permanecen los ajetreados veranos en el pueblo, con las cajas de fruta por todas partes. El melocotón era el rey de la temporada y toda la actividad cotidiana discurria a su alrededor.

Desde principio de julio hasta principio de septiembre, la casa de mis padres se impregnaba de olor a melocotones recien recolectados. Los melocotones de secano desprenden un aroma inconfundible.

Los mejores melocotones son los de agosto y septiembre, especialmente la variedad denominada "Andresitos " un melocotón mediano, oloroso, de sabor dulce y carne dura y jugosa. Una delicia.

Los frutos de tamaño mas pequeño o algún defecto en su forma, se utilizan para hacer dulce de melocotón o melocotón en almibar y así poder seguir disfrutándolos durante el largo invierno.

Para conservar la textura de su carne, el melocotón no debe triturarse, y es aconsejable elaborar su dulce cortando su carne en pequeños trozos.

Esta es la receta del dulce de melocotón que siempre ha hecho mi abuela y mi madre. Espero que os guste.
dolç de bresquilla
Bresquilla tallada gallons
bresquilla tallada per a dolç

INGREDIENTS
• 2 Kg de bresquilles carnoses tipus "Andresito".
• De 1 a 1,3 quilo de sucre 
• El suc de 1/2 llimona.
• Pots de vidre amb tapadora.
MANERA DE FER
-Pelar les bresquilles, tallar-les a gallons grans, aprofitant al màxim tota la carn. Tallar la carn de bresquilla obtinguda a trossos molt xicotets, d'un centímetre aproximadament.
-Posar la fruita preparada en una cassola d'alumini amb el sucre i el suc de llimona.
-Coure amb foc moderat fins obtindre el punt del dolç (es posa un poquet de dolç en un plat i s'inclina, el dolç no deu esvarar-se quasi pel plat).
-Posar en els pots, omplint-los al màxim. Si s'omplin amb el dolç calent cal tindre en compte que quant es gele perdrà volum. Tapar-los. Es posa un drap net en el fons de l'olla on es bulliran els pots.
-Es col·loquen els pots, cuidant que no es toquen. S'ompli l'olla amb aigua fins a sobrepassar les tapadores. Es posa al foc i es deixen coure cinc minuts a partir de què bulla l'aigua.
Es deixen els pots dins de l'aigua fins que es refreden del tot.
ANOTACIONS: Si la bresquilla es de secà, la quantitat de sucre es de 1/2 kg per cada  kg de fruita.

                                               *******************

INGREDIENTES
• 2 Kg de melocotones carnosos tipos "Andresito".
• De 1 a 1,3 kilo de azúcar.
• El zumo de 1/2 limón.
• Botes de vidrio con tapadera.
MANERA DE HACER
-Pelar los melocotones, cortarlas a trozos grandes, aprovechando al máximo toda la carne. Cortar la carne de melocotón obtenido a trozos muy pequeños, de un centímetro aproximadamente.
-Poner la fruta preparada en una cazuela de aluminio con el azúcar y el zumo de limón.
-Cocer con fuego moderado hasta obtener el punto del dulce (se pone un poco de dulce en un plato y se inclina, el dulce no debe de resbalar casi por el plato).
-Poner en los botes, llenándolos al máximo. Si se llenen con el dulce caliente hay que tener en cuenta que cuánto se enfrien perderá volumen. Taparlos. Se pone un trapo limpio en el fondo de la olla donde se hervirán los botes.
-Se colocan los botes, cuidando que no se toquen. Se llene la olla con agua hasta sobrepasar las tapaderas. Se pone al fuego y se dejan cocer cinco minutos a partir de que hierva el agua.
Se dejan los botes dentro del agua hasta que se enfrían del todo.
ANOTACIONES: Si el melocotón es de secano, la cantidad de azúcar es de 1/2 kg  por cada kg de fruta .











I

2 comentaris:

  1. Holaaaa. Ja tenia jo ganes de llegir-te i ens regales un dolç que ummm.
    Tinc records de les bresquilles de secà que teniem a casa i ma mare les feia en almívar.
    L'olor, com bé dius, és especial, delicios.
    El teu dolç per a gaudir.BESETS

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Marisa!!!!. es veritat....portava moltes setmanes sense escriure al blog, estic a relentí....Tu, amb la teua energía envejable no pares de sorprendre-nos. He provat el dolç de bresquilla amb xilitol i ha eixit molt bo!!. Una forta abraçada.

      Elimina