dimecres, 8 de novembre del 2017

El Lactarius deliciosus és el bolet més abundant de la tardor. Especialment apreciat a Catalunya i Comunitat Valenciana, la seua tradició culinària és ancestral en moltes zones.
 Aquest bolet rep múltiples denominacions, sent les més freqüents en castellà la de "revollón i níscalo" i a Catalunya i Comunitat Valenciana la de "rovelló". Com a curiositat ressaltar que en les comarques de L'Alcoia, El Comtat i a la Vall d'Albaida reben el nom de "esclatasang i pebràs", aquestes dues últimes denominacions també són utilitzades en les Illes Balears. Aquest bolet en ser tallat segrega una llet de color roig-ataronjat, d'ací el nom de "rovelló" ja que sembla “oxidat” i de "esclatasang" ja que sembla que en trencar-ho sagna.
 La vitamina B5 o àcid pantoténico, es troba de forma abundant en els rovellons, sent el seu consum útil per a combatre l'estrès i les migranyes i recomanable per a reduir l'excés de colesterol.
 Els esclatasangs tenen una olor suau i dolça i la seua carn és compacta i densa. S'elaboren fregits, a la planxa, o formant part de variats guisats. Com no pot ser d'una altra manera, nosaltres els prenem amb arròs.
 És important adquirir-los tersos i sans. Quant mes joves, millor és el seu sabor i textura. Es distingeixen perquè en la seua joventut el barret es troba enrotllat per les seues vores i conforme envelleixen es van aplanant per a evolucionar a forma d'embut. En envellir, també es tornen mes buits, presenten un color mes ocre i badalls oxidats de color verd.
 Aquesta és una recepta en la qual acompanyen magníficament a l'arròs. Espere que us agrade.
                                           *********************
 El Lactarius deliciosus es la seta más abundante del otoño. Especialmente apreciada en Cataluña y Comunidad Valenciana, su tradición culinaria es ancestral en muchas zonas.

 Esta seta recibe múltiples denominaciones, siendo las más frecuentes en castellano la de "revollón y níscalo" y en Cataluña y Comunidad Valenciana la de "rovelló". Como curiosidad resaltar que en las comarcas de L'Alcoia y El Comtat reciben el nombre de "esclatasang" y en la Vall d'Albaida se llama "pebràs", estas dos últimas denominaciones también son utilizadas en las Islas Baleares. Esta seta al ser cortada segrega una leche de color rojo-anaranjado, de ahí el nombre de "rovelló" ya que en catalán significa “oxidado” y de "esclatasang" ya que parece que al romperlo sangra.
 La vitamina B5 o ácido pantoténico, se encuentra de forma abundante en los níscalos, siendo su consumo útil para combatir el estrés y las migrañas y recomendable para reducir el exceso de colesterol.
 Los níscalos o rovellones tienen un olor suave y dulce y su carne es compacta y densa. Se elaboran fritos, a la plancha, o formando parte de variados guisos. Como no puede ser de otra manera, nosotros los tomamos con arroz.
 Es importante adquirirlos tersos y sanos. Cuanto mas jóvenes, mejor es su sabor y textura. Se distinguen porque en su juventud el sombrero se encuentra enrollado por sus bordes y conforme envejecen se van aplanando para evolucionar a forma de embudo. Al envejecer, también se vuelven mas huecos, presentan un color mas ocre y grietas oxidadas de color verde.
 Esta es una receta en la que acompañan magníficamente al arroz. Espero que os guste.

1 comentari:

  1. Hola Inma, acabo de encontrar tu blog, y me encanta, hay muchos platos que recuerdo de pequeña y que me ha sorprendido gratamente. Muchas gracias por recopilar estas recetas y por hacerme pasar tan buen rato. En esta entrada hablas del arroz con rovellons, pero no está la receta. Este arroz no lo he comido nunca, y me encantan los rovellons, me podrías decir cómo lo preparas? Otra vez muchas gracias y me encanta el blog, ya me he suscrito para recibir todos los nuevos post que edites. Un abrazo

    ResponElimina