dimecres, 24 de juny del 2015

Mantegades (“Mantecados”)

La mantegada és un pastís de tota la vida, fet amb farina de blat, ametles, sagí o llard de porc, oli i sucre.



L'ametler, juntament amb l'olivera, ha format part del paisatge rural mediterrani des de temps remots. Són arbres que suporten hiverns gelats, estius calorosos i requereixen de terrenys pobres. Són els adequats per a la nostra zona de muntanya.

Com som bons productors (si no hi ha gelades tardanes!), som també, bons consumidors i l'ametla està present amb tots els honors en la dieta mediterrània. La consumim com a aperitiu o formant part de dolços i guisats diversos.

La varietat "marcona" és una de les mes benvolgudes en la zona per a elaborar dolços (coques, massapans, torrons i un llarg etc) i la "mollar" per a prendre crua o torrada amb cofa, per la fragilitat de la mateixa.

Qualsevol casa de llaurador de la zona disposava tot l'any d'ous, ametles, farina, sagí de porc i sucre; i no és estrany que amb aquests ingredients s'elaboraren mols dolços.

Fa uns dies una companya de treball em va preguntar: "No tindràs la recepta de les mantegades que feia la meua àvia?". La seua àvia era de la meua zona i allí seguim fent mantegades, encara que ara ja quasi no s'elaboren casolanes i es compren en el forn del poble al llarc de tot l'any.
Avans, aquestes mantegades es prenien a casa amb el cafè o s'oferien a les visites en les festes nadalenques i dies de festa major. Un plat de mantegades i una copeta de mistela o "herbero", era sempre benvinguts a la taula per propis i visitants.

Aquesta és la recepta. Espere que us agrade.

                                               ******************
La mantecada es una pasta dulce de toda la vida, hecha con harina de trigo, almendras, manteca de cerdo, aceite y azúcar.

El almendro, junto con el olivo, ha formado parte del paisaje rural mediterráneo desde tiempos remotos. Son árboles que soportan inviernos fríos, veranos calurosos y requieren de terrenos pobres. Son los adecuados para nuestra zona de montaña.

Como somos buenos productores (si no hay heladas tardías!), somos también, buenos consumidores y la almendra está presente con todos los honores en la dieta mediterránea. La consumimos como aperitivo o formando parte de dulces y guisos diversos.

La variedad "marcona" es una de las mas apreciadas en la zona para elaborar dulces (cocas, mazapanes, turrones y un largo etc) y la "mollar" para tomar cruda o tostada con cáscara, por la fragilidad de la misma.

Cualquier casa de labradores disponía  todo el año de huevos, almendras, harina, manteca de cerdo y azúcar, y no es estraño que con estos ingredientes se elaborasen muchos dulces.

Hace unos días una compañera de trabajo me preguntó:¿No tendrás la receta de los mantecados que hacía mi abuela?. Su abuela era de mi zona y allí seguimos haciendo mantecados, aunque ahora ya casi no se elaboren caseros y se compren en el horno del pueblo a lo largo de todo el año..

Antiguamente, estos mantecados se tomaban en casa con el café o se ofrecían a las visitas en las fiestas navideñas y días de fiesta mayor. Un plato de mantecados y una copita de mistela o "herbero", era siempre bienvenidos a la mesa por propios y visitantes.

Esta es la receta. Espero que os guste .

mantegades

INGREDIENTS
• 1 quilo de farina.
• 1/2 quilo de sagí de porc.
• 1/2 quilo de sucre.
• 1/4 d'ametles ratllades.
• 1 tassa de les de café d'oli d'oliva.
• Ratlladura de llima.
• 2 rovells.
• 2 clares d'uo
• Sucre i canella per a encarar-los.

MANERA DE FER
-En un recipient es posen tots els ingredients, menys els que s'utilitzaran per a encarar les mantegades.
-Es pasta mesclant tot bé fins a aconseguir una massa compacta.
-S'agarren porcions de massa i es motlluren les mantegades, ovalades o redones.
-Es baten les clares d'ou.
-Cada mantegada es passa, per les dues cares, per la clara de l'ou i la cara que queda a la vista, per el sucre mesclat amb la canella.
-S'unta una “llanda” amb sagí de porc i es van col·locant les mantegades.
-S'enfornen a 180º (precalentat) i es deixen fer ben daurats.

                                                   ********************
INGREDIENTES
• 1 kilo de harina.
• 1/2 kilo de manteca de cerdo.
• 1/2 kilo de azúcar.
• 1/4 de almendras molidas.
• 1 taza de las de café de aceite de oliva.
• Ralladura de limón.
• 2 yemas de huevo.
• 2 claras de huevo
• Azúcer y canela para encararlos.

MANERA DE HACER
-En un recipiente se ponen todos los ingredientes, menos los que se utilizarán para encarar las mantecadas.
-Se amasa mezclando todo bien hasta conseguir una masa compacta.
-Se cogen porciones de masa y se moldean las mantecados, ovalados o redondos.
-Se baten las claras de huevo.
-Cada mantecado se pasa, por las dos caras, por la clara del huevo y  la cara que queda a la vista por el azúcar mezclado con la canela.
-Se unta una lata con manteca de cerdo y se van colocando los mantecados.
-Se introducen en el horno a 180º (precalentado) y se dejan cocer hasta que estén muy dorados.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada