dimecres, 29 de juliol del 2015

Tostons

Una tapa pròpia de les comarques de l'Alcoià i el Comtat són els "tostons", plat molt tradicional i senzill. Es tracta de un plat de grans de dacsa tendra que fa les delícies dels aperitius de l'estiu acompanyat d'una bona beguda freda, siga cervesa, vi o qualsevol combinació amb cafè licor (beguda típica de la zona).


He escoltat moltes vegades, en tertúlies gastronòmiques, que no hem sabut exportar a l'estranger, com tan ben han fet els italians amb la pizza, una cosa tan típic nostra com les "tapes", com si "prendre tapes" es tractara d'una qüestió de "contingut" i no de"forma". Crec que "anar de tapes" és una forma d'entendre el plaure de menjar i conviure, és alguna cosa mes que substituir en un menjar, poques i copioses racions per moltes racions amb menys contingut.

En la meua terra les "tapes" o "tares" formen part d'una forma d'entendre la vida, de gaudir amb els amics compartint un aperitiu a mig dia o un sopar els caps de setmana. Els plats, begudes i diàleg van fluint sense ordre establit, ni rellotge que marque les hores. Les tapes van acompanyant la beguda i la beguda a les tapes, i ambdues a la conversa, en un fluir constant fins a aconseguir la difícil coincidència de la seua finalització conjunta. A tot aquest ritual se li crida popularment "fer-se una picaeta amb els amics".

Plats, senzills, bons i barats són indispensables per a dur a terme aquestes trobades socials, on ningú ha de quedar exclòs per motius de cost.

El plat d'avui és una d'aqueixes tapes que es pren al llarg de tot l'estiu. Es tracta de grans de dacsa tendra, torrats en la paella amb una mica d'oli (antigament es torrava la panotxa en les brases del foc). És un tipus de dacsa que es conrea en llevant, de gra blanc, de panotxa mitjana i sabor dolç.

Espere que us agrade.
                                             ********************

Una tapa propia de las comarcas de l'Alcoià i el Comtat son "els tostons", plato muy sencillo de granos de maíz tierno que hace las delicias de los aperitivos del verano acompañado de una buena bebida fría, sea cerveza, vino o cualquier combinación con café licor (bebida típica de la zona).

He escuchado muchas veces, en tertulias gastronómicas, que no hemos sabido exportar al extranjero, como tan bien han hecho los italianos con la pizza, algo tan típico nuestro como las "tapas", como si "tomar tapas" fuese una cuestión de "contenido" y no de"forma". Creo que "ir de tapas" es una forma de entender el placer de comer y convivir, es algo mas que sustituir en una comida, pocas y copiosas raciones por muchas raciones con menos contenido.

En mi tierra las "tapas" o "taras" forman parte de una forma de entender la vida, de disfrutar con los amigos compartiendo un aperitivo a medio día o una cena los fines de semana. Los platos, bebidas y diálogo van fluyendo sin orden establecido, ni reloj que marque las horas. Las tapas van acompañando la bebida y la bebida a las tapas, y ambas a la conversación, en un fluir constante hasta conseguir la difícil coincidencia de su finalización conjunta. A todo este ritual se le llama popularmente "hacerse una picadita con los amigos".

Platos, sencillos, buenos y baratos son indispensables para llevar a cabo estos encuentros sociales, donde nadie debe quedar excluido por motivos de coste.

El plato de hoy es una de esas tapas que se toma a lo largo de todo el verano. Se trata de granos de maíz tiernos, tostados en la paella con un poco de aceite (antiguamente se tostaba la mazorca en las brasas del fuego). Es un tipo de maíz que se cultiva en levante, de grano blanco, de mazorca mediana y sabor dulce.

Espero que os guste.
Tostons

INGREDIENTS
• 200 g de grans tendres de dacsa blanca.
• 8 cullerades d'oli d'oliva.
• Sal al gust.
MANERA DE FER
- Posar l'oli en una paella.
- Quant l'oli estiga calent abocar els grans de dacsa i afegir sal al gust.
- Remoure de tant en tant.
- Estan a punt quant els grans estan dauradets i comencen a pegar-se a la paella. Servir-los calents.

ANOTACIONS: Els grans de dacsa deuen estar torrats, no fregits, per això cal posar poc oli i procorar que els grans estiguen escampats per tota la paella. sense amuntegar-se.
                                              ********************
INGREDIENTES
• 200 g de granos tiernos de maíz blanco.
• 8 cucharadas de aceite de oliva.
• Sal al gusto.
MANERA DE HACER
- Poner el aceite en una sartén.
- Cuánto el aceite esté caliente abocar los granos de maíz y añadir sal al gusto.
- Remover de vez en cuando.
- Están a punto cuánto los grandes están dorados y empiezan a pegarse a la sartén. Servirlos calientes.

ANOTACIONS: Los grandes de maíz deben de estar tostados, no fritos, por eso hay que poner poco aceite y procurar que los granos estén  bien esparcidos por toda la sartén, sin amontonarse.

3 comentaris:

  1. Tens molta raó Inma. No sabem vendre la nostra cultura culinaria. A casa feiem cada estiu les panoxes torrades i les tire en falta. No coneixia els tostons, per a mi són el quconrixem per kikos. Tan aprop les comarques i no ha diferències. Si trobe panoxes, ho faré.
    Cap problema en principi per a agost
    Una besaeta.

    ResponElimina