divendres, 17 d’abril del 2015

Pastís de galetes "Maria"

Avui anem a parlar d'una recepta moderna: el pastís de galetes "Maria", i dic moderna per que és una recepta que no té mes de 50 anys. 

Aquest pastís es va posar de moda en els anys 60, coincidint amb l'entrada en les nostres cases de la mantega i les galetes "Maria" hojaldrades.

La mantega va començar a formar part de la nostra alimentació a través d'aquest pastís i de la mantega de tres colors, que es presentava en barres i s'adquiria al tall, com si d'un gelat es tractara.

No sóc partidària de l'ús de la mantega en la cuina en general i en els dolços en particular, però amb aquest pastís faig excepció sense cap objecció. Era un dels preferits de la meua infància i te permanència en la meua memòria unit a records i sensacions agradables.

Amb la mantega també es popularitzaren cremes com la "trufa" i la "moka", que en aquells anys va suposar un salt cap a la cuina sofisticada.

Encara que existeix algúna variant del pastís de galetes Maria que es fa sol amb xocolata i coco ratllat, la mes estesa es feia amb mantega i cafè o xocolata.

Aquesta recepta va adquirir molta popularitat i es va escampar oralment com la pólvora. Formava part de la llibreta de receptes de cuina de la meua mare, on anotava, per ordre d'aparició, totes les novetats que li facilitaven amigues i veïnes.

Espere que us agrade.
                                                 *******************
Este pastel se puso de moda en los años 60, coincidiendo con la entrada en nuestras casas de la mantequilla y las galletas "Maria" hojaldradas.

La mantequilla empezó a formar parte de nuestra alimentación a través de este pastel y de la mantequilla de tres colores, que se presentaba en barras y se adquiría al corte, como si de un helado se tratara.

No soy partidaria del uso de la mantequilla en la cocina en general y en los dulces en particular, pero con este pastel hago excepción sin ninguna objeción. Era uno de los preferidos de mi infancia y  permanece en mi memoria unido a recuerdos y sensaciones agradables.

Con la mantequilla también se popularizaron cremas como la "trufa" y la "moka", que en aquellos años supuso un salto hacia la cocina sofisticada.

Aunque existe algúna variante del pastel de galletas Maria que se hace solo con chocolate y coco rallado, la mas extendida se hacía con mantequilla y café o chocolate.

Esta receta adquirió mucha popularidad y se esparció oralmente como la pólvora. Formaba parte de la libreta de recetas de cocina de mi madre, donde anotaba, por orden de aparición, todas las novedades que le facilitaban amigas y vecinas.

Esta es la receta. Espero que os guste.


INGREDIENTS
• 1 paquet de galetes Maria “hojaldrada”.
• 6 tasses de café claret
• Si el pastís es fa de moca: 1 o 1,5 tasses de café molt concentrat.
• Si el pastís es fa de trufa: 150 g de xocolate, de pastilla sense llet i fos amb 3 cullerades d’aigua.
• 2 rovells d’ou.
• 150 g de mantega o “margarina”.
• 150 g de sucre en pols.
• 100 g de coco ratllat.
MANERA DE FER
- En una safata batre els rovells i el sucre.
- Afegir, poc a poc, la mantega (que portarà varies hores a temperatura ambient), treballar-la amb una forqueta fins que quede la mescla homogènia.
- Afegir les tasses de cafè concentrat o el xocolate, depenent de l'opció elegida. Mesclar-ho tot fins que s'iguale el color de la crema i posar a la nevera una estona. Cal que es refrede solament prou per a estendre-ho amb facilitat sobre les galetes.
- Fer el pastís banyant les galetes amb el cafè claret: 2 o 3 culleradetes de cafè ben distribuïdes per a cada galeta.
- Posar, alternant, una galeta i una capa de crema formant un pastís cilíndric i allargat. Cobrir-lo tot amb la crema restant.
- Empolvorar-lo amb el coco ratllat i deixar en la nevera unes hores abans de menjar-lo.
NOTES: Per a començar a donar-li forma al pastís i que les galetes es mantinguen verticals, es poden recolzar les primeres en un brik de llet. Quan les galetes se subjecten soles, es pot retirar el suport i prosseguir formant capes.
La gràcia d'aquest pastís radica a obtenir les porcions tallant-les de forma perpendicular, de manera que es vegen diferents capes de galeta i de farcit.
                                                     ********************
INGREDIENTES
• 1 paquete de galletas Maria “hojaldradas”.
• 6 tazas de café poco concentrado.
• Si el pastel se hace de "moca": 1 o 1,5 tazas de café muy concentrado.
• Si el pastel se hace de "trufa": 150 g de chocolate de pastilla sin leche y fundidas con 3 cucharadas de agua.
• 2 yemas de huevo.
• 150 g de mantequilla o “margarina”.
• 150 g de azúcar en polvo.
• 100 g de coco rallado.
MANERA DE HACER
- En una bandeja batir las yemas y el azúcar.
- Añadir, poco a poco, la mantequilla (que habrá estado varías horas a temperatura ambiente), trabajarla con un tenedor hasta que quede la mezcla homogénea.
- Añadir las tazas de café concentrado o el xocolate, dependiendo de la opción elegida. Mezclarlo todo hasta que se igualo el color de la crema y poner a la nevera un rato. Hace falta que se enfríe solo la necesarío para extenderlo con facilidad sobre las galletas.
- Hacer el pastel bañando las galletas con el café suave: 2 o 3 culleradetes de café muy distribuidas para cada galleta.
- Poner, alternando, una galleta y una capa de crema formando un pastel cilíndrico y alargado. Cubrirlo todo con la crema restante.
- Empolvorar-lo con el coco rallado y dejar en la nevera unas horas antes de comerlo.
NOTAS
Para empezar a darle forma al pastel y que las galletas se mantengan verticales, se pueden apoyar las primeras en un brik de leche. Cuando las galletas se sujetan solas, se puede retirar el apoyo y proseguir formando capas.

La gracia de este pastel radica a obtener las porciones cortándolas de forma perpendicular, de forma que se vean diferentes capas de galleta y de relleno.

4 comentaris:

  1. Hola Inma,

    En mi casa (La Serranía) este pastel se hace con otra versión de relleno, coco rallado, mantequilla, azucar, yemas de huevo y café, las galletas maria normales y la cobertura con una pasta hecha con chocolate en polvo y café. Y después se decoraba con nueces partidas y puntitas de merengue.
    Muchas gracias por tu versión, voy a probar la de moca.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola,
      Una versión estupenda!, yo también la pruebo. Es curioso, en todas las versiones que conozco lo que no suele fallar es el coco. Gracias

      Elimina
  2. Igual sóc un poc torpona, però no acabe d'entendre el tema de la forma en tronc del pastís. Ma mare sempre ha fet la versió xocolate en un recipient tipus Pyrex, rectangular.
    Enhorabona pel blog, és genial :)

    ResponElimina
  3. Gràcies. Normalment els pastissos elaborats amb galetes redones (com les "*maria") es fan en forma de tronc. Quan s'usen galetes rectangulars (tipus "*Chiquilin de *Cuetara") s'utilitzen recipients quadrats o rectangulars. Es tracta de gustos (la "*maria" és mes hojaldrada) i d'adaptar-se a la forma de la galeta perquè isca millor. Salutacions

    ResponElimina